Transport efter stad

Ett tips om man åker på semester till storstäder där man vill se så mycket som möjligt av staden är att undersöka vilka transportmöjligheter som erbjuds, till vilken kostnad och vad andra turister tyckt om dessa.

Som jag nämnde igår har vi tex åkt cable cars här och om man köper en dagsbiljett (kostar 13 dollar för obegränsad åkning) så kan man även åka med stadens bussar och streetcars (se bilden ovan).

Så enormt backigt som det är i SF, och det kan inte nog poängteras, så skulle jag avråda från att enbart gå till fots annat än om man har all tid i världen, bra skor och ben som klarar dessa lutningar på gatorna.

När vi var i Miami Beach 2019 använde vi oss av deras trolleys (påminner om SF:s cable cars till utseendet) frekvent- de var gratis (!) och man kunde åka långa sträckor och se mycket!

I Rom åkte vi de öppna turistbussarna som kallas ”hop on hop off”-bussar och det var otroligt bra om man ville se massor men spara sina fötter.

Som namnet säger kan man hoppa av och på dessa bussar vid olika hållplatser, se det man vill se så länge man vill och sedan invänta nästa buss (de kom typ var tionde minut i Rom).

Vi VILLE åka dessa turistbussar även i New York men läste för många negativa omdömen och tyckte det blev för dyrt dessutom.

Eftersom trafiken är som den är i denna gigantiska stad finns risken att det tar en evighet att åka med en buss som ”fastnar” i trafiken hela tiden och dessutom tänkte vi att vi skulle se mer om vi gick till fots vilket vi absolut gjorde men på bekostnad av att våra fötter dog….

När vi var i Dubai bodde vi på en konstgjord ö en bra bit ifrån centrum och där hade vi omöjligt kunnat gå ens om vi hade velat det för det var kilometerlånga motorvägar in till centrum så där blev det taxi.

Så när man reser får man helt enkelt välja det transportmedel som man tror ska passa bäst för ändamålet OCH ens plånbok!

Jag gillar att se mig omkring med lokalbussar och dom har vi nyttjat på både Cypern och i Kroatien tex och i vissa länder är att hyra en taxi för en utflykt helt görbart ekonomiskt (så var det på Kap Verde när vi var där).

Man är så klart olika men för mig blir taxi lite tråkigt om man kan prova tex metron i Rom och priserna skiljer ofta massor i de flesta städer.

Det dyraste sättet vi använt oss av för att se en stad var när vi flög helikopter över New York och det gjorde vi mest som en kul grej och för att ha provat på det även om utsikten givetvis var fantastisk:

Men mitt råd är att inte vara rädda för att prova något nytt och det finns idag såååå mycket information på nätet och massvis med youtube-klipp som visar allt man behöver veta in i minsta detalj!

5 kommentarer Skriv kommentar

1. Gunilla Leonardsson-Ohlsson

Förstår att ni har mkt att upptäcka . Min sista jobbresa skulle gått till San Francisco men chefen ville till kallare klimat så jag o kollegan valde en hälsoresa till Mallis istället. Den enda stället jag skulle avråda ta buss är i Rio de Janero då rån o brott där hör till vardagen. I övrigt håller jag med dig att ta buss eller tunnelbana för att ta sig fram är ganska enkelt på de flesta platser.. Men ihland är det smidigare med taxi om man har ett bestämt mål man vill se och oftast inte så dyrt heller. Spårvagn har jag däremot bara åkt en gång, det var en lång uppförsbacke till Jesusstatyn i Rio. Ett rangligt elände.

• Birgitta

Ja färdsättet tycker jag handlar både om pris, vad man vill se och hur gott om tid man har på sig.

I New York tog vi bussen och tunnelbana från flygplatsen till hotellet och det var med facit i hand drygt.
      Nu i SF tog vi en taxi för runt 500:- för att komma fram snabbt.
      Samma i Portugal; vi tog taxi både till och från flygplatsen då vi tex skulle åka hem redan runt 5 på morgonen.

Att yra omkring i en stad man inte känner sent på kvällen/ i mörker skulle jag avråda ifrån även om tex New York vimlade av poliser. Men också svårt utslagna och narkomaniserade uteliggare.

• Gunilla Leonardsson-Ohlsson

Ja så olika det kan vara. I Hongkong kunde man ta både buss o tunnelbanao alla skyltar var både på engelska o kinesiska. Däremot fanns inga uteliggare synligt o gatorna var extrent renliga.

2. Anna

Hop on/hop off bussarna har jag åkt ett par gånger i Paris nu när jag har haft besök av äldre/yngre som kan bli lite trötta i benen. Även om metron i Paris är väldigt bra så måste man gå ganska mycket och ofta finns det inte rulltrappor/hiss hela vägen. Tycker faktiskt att bussarna är väldigt bra, man ser mycket som du säger. Och sist köpte jag paket så det även ingick en båttur.