Onsdag- 30 och 30

Här händer inte mycket från solstolarna; vi äter massa god mat och badar frekvent i havet som har en härligt behaglig temperatur.

På tal om temperatur är det ca 30 grader och med solskyddsfaktor 30 (igår 50) så bättrar jag på brännan.

Vi gick en lång promenad igår kväll och det var såååå behagligt med precis lagom värme och skön bris.

Jag hade innan vi reste ner blivit varnad för temperaturer på uppemot 40 grader och trodde därför att även kvällarna skulle vara för varma för att strosa runt men som det var igår var det perfekt.

Henrik och jag är alltid ”först i kön” till alla måltider och det har inget med rädsla för Corona att göra för så har vi gjort på alla resor; då är maten orörd, snyggt upplagd och ingen har grävt runt i allt.

Och maten är verkligen både varierad och god, det finns olika kött/ fisksorter, massa råa/tillagade grönsaker och sallader och frukt och kakor/ sötsaker i överflöd.

Idag åt jag två bitar av en cheesecake som jag ville smuggla ut i sin helhet in på rummet…jisses så god!

6 kommentarer Skriv kommentar

1. Eva

Tolkar det som att Ni äter från någon buffé ??
    Det hade jag aldrig gjort av diverse skäl ffa att det är ofräscht speciellt i rådande värme.
    Och massa ’äckliga’ människor överallt.
    Har bott på ett all-inclusive hotell (5-stjärnor) på kreta en gång och middagen bestod av buffé. Jag tjatade mig till middag på stan varje kväll.
    För mig är halva nöjet med semester att äta gott i TREVLIG MILJÖ och buffé o köer av andra människor är värre än skolbespisningen där jag heller aldrig åt.
    Jag vill sitta vid ett bord och bli betjänad o välja själv vad jag vill äta.
    Buffé skulle förstöra min semester totalt !!
    Kan dock äta frukostbuffé förutsatt att det fortfarande är viss bordsbetjäning tex nytt kaffe, juice och disken ut löpande.
    Men vi är alla olika.

• Birgitta

Ja, vi bor på all-inclusivehotell och maten är à la buffé.

Eftersom vi alltid kommer först så trängs vi inte med någon, hinner ta mat som är superfräsch och god.

Vi är båda snabb-ätare och detta passar oss perfekt. Ta vad man vill ha utan att behöva vänta på kypare, maten, notan osv.

Kan som en parentes nämna att jag älskade skolmaten = jag är ingen gourmet och en Guide Michelin-restaurang hade varit heeeelt bortkastad på mig.

Att interagera med kypare är helt ointressant och ”välja själv” gör jag från det enorma utbudet.

Detta är en stor fördel för MIG; att jag kan prova hur mycket olika sorters mat som helst och låta bli att äta upp det jag inte gillar och gå och ta något annat i stället.

Beställer du en varmrätt på restaurang och den inte är god får du ju stå ditt kast….

• Eva

Köper dina argument MEN det förutsätter att man är först på plats.
        Gör likadant vad gäller hotell frukost- är alltid först där innan allt börjar ta slut och är allmänt kladdigt.
        Men allt detta bygger på ett bra utbud av produkter och ffa att det känns väldigt rent o fräscht!!
        Och jag umgås faktiskt inte med kyparen ens på riktigt bra restauranger. De ska finnas i bakgrunden och alltid beredda när jag vill något men Aldrig märkas.

• Birgitta

Vi är alltid först på plats.

På morgonen för att det inte är vår grej att sova bort dagen (ffa när man är bortrest och vill ”utnyttja” dagen) och när det är middag för att vi inte är vana att äta sent.

Här börjar tex middagen att serveras 18.30- så sent äter jag aldrig middag hemma så det är inte konstigt att jag är hungrig och vill vara först på plats.

Även här finns personal som plockar bort disken innan man knappt har hunnit svälja sista tuggan (inte för att köra bort en utan för att bordet ska se rent ut…så känns det iaf) och det är all interaktion jag behöver.

En del babblar en massa med personalen på hotellet (inte bara inne i restaurangen), ställer frågor och refererar kärvänligt till ”Anna i receptionen” eller ”Pedro som delade ut handdukar vid poolen” när de i efterhand berättar om sin resa/ skriver på sociala medier men jag behöver sällan så mycket kontakt med xx att jag lär mig folks namn och jag har oftast inget intresse av att chit-chatta med främlingar, varken bortrest eller hemma.

Vad gäller utbud är min erfarenhet inte bara här utan på alla all-inclusive jag varit de senaste åren (4-5 stjärniga) att maten är både god och ffa finns i en extremt varierad mängd även för tex vegetarianer, de som vill äta nyttigt och undvika fett, för småbarn osv.

Jag brukar hävda att man, om man inte gillar ”något” (dvs inte kan äta sig normalt mätt utan att bara knapra på EN rätt) är extremt, extremt kräsen. Och då ska man så klart välja annat resealternativ.

Jag har alltid varit nöjd men dels är jag måhända ovanligt okräsen och dels väljer jag hotell med omsorg (det finns ju oftast ett enormt utbud att välja bland).

Jag läser tex alltid omdömen på nätet och även dessa brukar det finnas ”en miljon” av.

Avslutningsvis (och nu är vi en hel del från själva ämnet) försöker jag alltid att njuta av själva resan mer än att stirra mig blind på och ffa gnälla om detaljer på hotellrummet tex.

So what om möblerna är lite omoderna eller det hänger fula tavlor på väggarna.

Jag ska lämna efter en vecka och är inte där för att glo på detta utan främst tillbringa tid UTANFÖR rummet 🙂 .

2. Eva

Det heter gourmand!
    Och eftersom Ni är ’snabbätare ’ förstår jag att Ni knappast njuter av en 3-timmars middag på en Michelin restaurang i Frankrike?
    Och får Du en dålig rätt skickar Du bara ut den.

• Birgitta

”Vad är skillnaden mellan en gourmet och en gourmand? Svar: En gourmet är en finsmakare, som gillar vällagad och exklusiv mat. En gourmand är en person som äter stora mängder mat.”

Jag skrev gourmet och menade gourmet!

Viss mat som anses ”fin” (ostron, hummer, kaviar, sniglar) skulle jag inte stoppa i min mun om jag svalt ihjäl.

Förr var jag möjligen en gourmand 🙂 (vet inte var gränsen går…) eller kunde jag i vart fall äta rätt stora mängder mat, idag orkar jag inte det.

Nej, en middag på 3 timmar hade fått det att krypa i kroppen på mig efter redan 45-60 minuter…rys….

Och nej, man kan inte skicka tillbaka en rätt bara för att man insåg att man inte gillade smaken på whatever men maten i sak är korrekt tillagad. Eller…det är möjligt att man kan på vissa restauranger men jag skulle inte drömma om det. Det är ju inte restaurangens fel att jag missbedömt smaken på något jag kanske aldrig provat.

Det är därför jag tycker buffé är perfekt; först tar man lite av whatever- är det gott tar man mer och gillar man det inte lämnar man och tar något annat.